Wat is een pashmina?

Pashmina is de benaming van een van cashmère wol geweven, dunne doek; het is echter geen toegelaten textielbenaming
 
Oorsprong en betekenis van het woord „pashmina“

„Pashm“ is het Perzische woord voor „wol“, dat samen met de kennis over het sjaalweven naar India kwam en zich daar als de naam voor cashmère wol heeft ingeburgerd. “Pashmina” wordt van “pashm” afgeleid en omschrijft een product van cashmère wol. Door de export van cashmère sjaals naar Europa in de 19e eeuw kwam ook het woord pashmina naar het westen waar het gauw tot het synoniem werd voor bijzonder edele cashmère sjaals.
 

 


Het fabelwezen pashminageit

Ook vandaag de dag is een pashmina niets anders dan een sjaal van pure cashmère wol of een mengsel van cashmère en zijde. Cashmère wordt uitsluitend van de buikvacht van de Kajsmirgeit geproduceerd. Reeds in de 19e eeuw ontstond het gerucht dat pashmina de buikvacht van een bijzondere geitensoort was. Er bestaat echter geen pashminageit.


Een ander gerucht beweert dat de buikvacht van een willekeurige geit uit Kasjmir pashmina heet. Deze bewering is onhoudbaar. Voor de cashmère wol wordt steeds alleen de buikvacht gebruikt – het dekhaar is voor het gebruik in de textielindustrie te stijf en te ruw. Tenslotte wordt steeds weer gezegd dat met de naam pashmina uitsluitend voor cashmère sjaals uit Kasjmir mag worden gebruikt. Dit is vermoedelijk daarop terug te leiden dat de sinds enige jaren weer in mode gekomen cashmère sjaal met een “nieuwe” naam opgewaardeerd zou moeten worden.
 


Pashmina is geen materiaalbenaming maar een productbenaming
Bij het kenmerken van textiel met informatie zoals “70% pashmina, 30% zijde” kan het zijn dat handelaars proberen te versluieren dat hun goederen geen cashmère wol bevatten. Daarmee hopen zij het Duitse Textilkennzeichnungsrecht (Wet op het kenmerken van textiel) te omzeilen en een strafrechtelijke vervolging te vermijden. In het Textilkennzeichnungsrecht wordt pashmina namelijk niet als een toegestane textielbenaming gevoerd. Dit gedrag beschermt hen echter niet tegen vermaningen wegens misleiding van de klanten.